ברוך טגניה מונצח בקריית עקרון


20/07/2018 15:31

מועצת קריית עקרון אישרה פה אחד את הנצחת שמו של ברוך טגניה בכיכר מרכזית בלב היישוב בקריית עקרון, טגניה הינו אחד המנהיגים הבולטים בקרב קהילת עולי אתיופיה.

בטקס מכובד ורב משתתפים, חנכו בקריית עקרון את כיכר החינוך על שם ברוך טגניה. הכיכר עוצבה על ידי האדריכל גד ברקאי בהובלת אגף ההנדסה של המועצה, אשר למדו מקרוב על פועלו המרשים של האיש היקר הזה, ושילבו מוטיבים משמעותיים בעיצוב, הכיכר עוצבה ככיפה לאות השמירה של עולי אתיופיה. צבע האבן הלבנה מסמלת את בגדי העדה, העיטורים הצבעוניים תואמים היטב לעבודת הרקמה על שרוולי הבגד וכיוצא בזה.

ברוך טגניה ז"ל, נולד בכפר קטן באתיופיה בשנת 1944, וכבר בגיל 11 בלבד נבחר יחד עם נערים יהודים אחרים להגיע ארצה לרכוש השכלה ולחזור לארץ מוצאם. בעבר סיפר כי בעת הנחיתה הוא נישק במשך דקות ארוכות את אדמת הארץ. מטרתו של טגניה היה להיות מורה בג'ומאה, העיר בה למד. אך כשהגיע לבית הספר בו התחנך בצעירותו, גילה כי הוא נשרף כליל. לאחר מספר שנים בחברה ישראלית לייבוא טרקטורים טגניה חזר לישראל והתגייס לשירות מלא בצבא. לאחר שהשתחרר, חיבר תוכנית מפורטת להבאתם של יהודי אתיופיה וסודן לארץ. בעבר הודה טגניה כי הציע את התוכנית למנחם בגין, שהתלהב ממנה וביקש מהמוסד להיפגש עמו על מנת להוציא את התוכנית אל הפועל. טגניה התגייס למוסד אך לאחר שראה כי הוא לא מצליח לממש את תוכניותיו, עזב טגניה את המוסד ובשנת 1979 היגר לקנדה, שם המשיך לעשות נפשות למען העלאת יהודי אתיופיה וסודן.

אולי עכשיו, לאחר הנצחת שמו, יידעו יותר על האיש שפעל להעלאת יהודים בני הקהילה האתיופית בדרכים לא דרכים, על העובדה כי לפני כ-30 שנים מנתה הקהילה האתיופית כ-400 איש בלבד, ובזכותו של טגניה היא מונה כיום למעלה מ-120 אלף איש. טגניה שכמעט לבדו חולל שינוי בדעת הקהל הישראלית-יהודית, שהביאה את השלטונות לפעול להעלאתם של יהודי אתיופיה, האיש שלחם עד הרגע האחרון כדי להטמיע בחברה הישראלית את בני הקהילה אותם העלה. טגניה שהלך לעולמו בשנת 2010 נטמן בבית העלמין בקריית עקרון.

בת החן גאזל סגנית ראש המועצה, ומחזיקת תיק התרבות ,החליטה להביא את הנושא בפני המועצה וזכתה לתמיכה מראש המועצה חובב צברי ומחברי המועצה וכך יצא לדרך פרויקט הנצחה מיוחד זה.
הכיכר שנבחרה הינה כיכר מרכזית בלב היישוב המובילה לקריית החינוך בקריית עקרון, ומיקומה מצביע על יישוב קהילתי חם הנותן ביטוי לכלל הקהילות ביישוב. תפיסה אותה הנחיל ראש המועצה מתחילת כהונתו.

ראש המועצה חובב צברי מסר בתגובה: "חנוכת כיכר החינוך על שם ברוך טגניה הינה גאווה גדולה לקריית עקרון, מאז בחירתי הקצאתי משאבים לטובת הרחבת הידע וההיכרות עם תרבות תושבים המרכיבים את קריית עקרון, קריית עקרון הינה פסיפס של כלל תרבויות ישראל. אני גאה בהחלטה ומברך עליה."