המלצות לבני משפחה מטפלים, ברקע משבר הקורונה


16/03/2020 08:41

התמיכה באדם זקן היא לעיתים קרובות מאתגרת, אבל בימים אלו המלווים בדאגה ובחוסר וודאות, תמיכה באדם הזקן הנמצא בקבוצת סיכון לפתח מחלה עם תסמינים קשים יותר, עשויה להיות מאתגרת אף יותר. לפיכך אנו מבקשים לצייד אתכם במספר כלים להתמודדות עם המצב בהתאמה לצרכים השונים שעשויים להיות לכם ולנתמכים בכם.

מאמר מאת: ג'וינט ישראל

משפחות הן שונות זו מזו, כל משפחה היא עולם מלא של זיכרונות, חוויות כוחות וצרכים, לכן אין דרך או המלצה אחת שיתאימו לכולם. אתם מכירים את בן המשפחה הזקן בצורה הטובה ביותר, אך אנו יכולים להוסיף ולחדד עבורכם מספר הנחיות ועקרונות לפעולה והתמודדות:

  1. תגובה נורמלית למצב לא נורמלי – במצב של אי וודאות חשוב לתת לגיטימציה לתחושות של פחד, דאגה, בלבול ולשינויים במצב הרוח, השתדלו להיות סבלניים כלפי תגובות והתנהגויות חריגות של בן המשפחה הזקן.
  2. התעדכנו בהנחיות משרד הבריאות – המתעדכנות מידי יום, וודאו שהאדם הזקן ושאר בני המשפחה פועלים על פיהן ככל הניתן: לעדכוני משרד הבריאות
  3. קצת פחות חשיפה לחדשות… כלי תקשורת המסקרים את האירוע עלולים להוסיף לחץ ומתח ולהגביר חרדה. שימרו על מינון נמוך של דיווחים חדשותיים ודווחו לבן משפחתכם הזקן על המידע החדש באופן מדוד ושקול.
  4. שימרו על עצמכם – בזמן לחץ, אתם נדרשים לשמש מודל עבור בני משפחתכם אך אינכם אמורים להיות חסינים לגמרי. מותר ורצוי לשתף בכך שגם אתם חוששים ושמרו על הכוחות שלכם ככל הניתן והיו סלחנים כלפי עצמכם.
  5. שימרו על קשר רציף עם בן המשפחה הזקן – השתמשו באמצעים דיגיטליים כמו טלפון, וואטסאפ או סקייפ לשמירה על קשר ותמיכה, עודדו גם את שאר בני המשפחה והנכדים לתקשר עם הזקן באמצעים אלו.
  6. שמרו על שגרה ככל שניתן – במצבי לחץ אנו זקוקים לגבולות ולסדר ובלעדיהם אנחנו עלולים לחוות חרדה ובלבול ולכן חשוב לשמור על שגרה, לכן נסו לתכנן שגרת תמיכה וטיפול לכל תרחיש.

אל תשכחו את המטפלים והמטפלות בשכר והתעניינו בשלומם ובשלום בני משפחותיהם.

מספר מוקדי מידע ותמיכה שיכולים לסייע לבני משפחה מטפלים

  • מוקד 108 – מוקד המידע והסיוע של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים הפועל במתכונת 24/7
  • ייעוץ לקשיש ומשפחתו ביטוח הלאומי9696*
  • קרגיברס ישראל – מידע ותמיכה לבני משפחה מטפלים, לשאלות ותשובות בווטסאפ 055-9993311
  • "קו קורונה" של יד שרה – חלוקת ציוד רפואי לבתים תמורת 60 ש"ח 02-6444639
  • יד לתומך – תמיכה בבני משפחה מטפלים מבית יד שרה 02-6444678
  • רעות – מרכז מידע בכל הסוגיות הקשורות בטיפול בזקנים בישראל 1-700-700-204
  • מרכז ציפורה פריד למטפלים באנשים עם דמנציה 03-5599333
  • נט"ל – קו יעודי ללחץ וחרדה סביב קורונה 073-2363380