למידה בכל גיל


12/01/2020 15:12

"למידה לכל החיים" ככלי להתנדבות של אזרחים ותיקים

הסתיימה תכנית "למידה בכל גיל" באזור השפלה מבית היוצר של עמותת 'ידיד לחינוך'. עשרות מתנדבים גמלאים (מנס ציונה, רחובות, מזכרת בתיה, קריית עקרון, מ.א ברנר, רמלה, לוד ובאר יעקב) פקדו את ספסל הלימודים גם השנה בקמפוס נס ציונה שהתארח באשכול הפיס.

צילום: ידיד לחינוך

אין ספור כתבות ומחקרים מסמנים לציבור ש"למידה לכל החיים" היא "סטייט אוף מיינד" שכל עובד במשק צריך לאמץ לעצמו בעולם התעסוקה אחרת יהפוך ללא רלוונטי, חסר יכולת להתפרנס ובכללי – בסטטוס מקצועי – תעסוקתי אישי עתיק ומיושן. ואולם, לא רק עולם התעסוקה יושפע מאימוץ "למידה לכל החיים" כדרך חיים. 3,500 מתנדבים גמלאים המשולבים בתפקידים של תומכי חינוך והוראה בבתי ספר במערכת החינוך בכל הארץ הפועלים במסגרת עמותת 'ידיד לחינוך', מעידים שהלך הרוח ותפיסה זו היא לחם חוקם גם כמתנדבים. הגמישות המחשבתית, היכולת ללמוד ולהתפתח, לצבור מיומנויות וכישורים ולהעמיק בתחומי תוכן חדשים, כמו גם להשתלב במערכות חדשות ובמצבים מגוונים, לא פוסחת גם על אנשים מבוגרים – האזרחים הוותיקים. התוצאות של זה בעולם ההתנדבות של בני הגיל השלישי יהיו – תחושת חיוניות, רלוונטיות, משמעות, התפתחות והתמקצעות אישית, בריאות טובה וקשרים חברתיים רחבים יותר. התנדבות ולמידה מתמשכת מסבירים מתנדבי ידיד לחינוך הם ביחד תרופה נהדרת לסערה המתרגשת על אנשים שפרשו (בין מרצון ובין שלא) משוק העבודה.

פעילות 'ידיד לחינוך', מניפה שני דגלים בגובה זהה – תרומה לאיכות חיי הגמלאי וסיוע למערכת החינוך. שיפור איכות חיי הגמלאי טומנת בחובה תהליך למידה והתמקצעות, המכשיר אותו לתת מענה טוב יותר לתפקיד שלקח על עצמו כמתנדב במערכת החינוך ולא פחות מכך תורמת לו להרחבת האופקים ולפיתוח תחושת המסוגלות האישית שלו הן בתפקיד ההתנדבותי והן במרחב החברתי משפחתי שבו הוא פועל.
למידה היא תהליך שאינו תחום בגיל ומעבר לכך למידה עקבית ולאורך זמן מעצימה את הפרטים בחברה ובקהילה .מתוך כך נבנתה תכנית "למידה בכל גיל" אשר הופעלה שוב השנה לטובת מתנדבי ידיד לחינוך בכל הארץ.

התוכנית פועלת בשותפות עם מחלקות החינוך ומרכזי הפסגות או אשכול פיס במוקדי הפעילות ומאגדת מרצים מהפסגו"ת, שפ"י (שרות פסיכולוגי ייעוצי) ומרצים מתנדבים מתחומי דעת נוספים.
מתנדבי ידיד לחינוך אשר לקחו חלק בפעילות נפגשו במסגרת ימי הלמידה עם מתנדבים מיישובים שונים, וזכו להחלפת דעות וחוויות מעולם ההתנדבות בבתי הספר. הגימלאים המתנדבים השתתפו ב 5 ימי למידה בנושאים שונים מעולמות החינוך והזיקנה.

בקמפוס השפלה – נס ציונה לקחו חלק עשרות מתנדבי נס ציונה, רחובות, מזכרת בתיה, קריית עקרון, מ.א ברנר, לוד, רמלה ובאר יעקב. חגיגה של למידה וחוויה.

נמרוד אקרמן, מנכ"ל ידיד לחינוך: "דור הגמלאים החדש – צעירים ברוחם אך מלאי ניסיון חיים זו מתנה גדולה ואנו, בידיד לחינוך, מטפלים במתנה הזו בכפפות של משי, מייצרים להם פלטפורמות ללמידה והתפתחות מקצועית ומסייעים לגמלאים להביא את עולמם העשיר לעזרת המורים והתלמידים. התגובות נהדרות של כל הצדדים החוזרים מכל יום פעילות עם חיוך ענק, זה שכרנו"

עפרה דרורי, סמנכ"לית הדרכה ב'ידיד לחינוך': "אנחנו עושים מאמץ שהתכנים יהיו רלוונטיים ושחוויית הלמידה של הגמלאים המתנדבים תהיה טובה ומרגשת. אין גיל ללמידה ואנו נפעמים לראות את בני הגיל השלישי בוחרים לבוא ללמוד כדי להיות מתנדבים טובים יותר".

אתי גולד, מתנדבת ידיד לחינוך והאחראית הארצית על 'מיזם למידה בכל גיל': "משנה לשנה אנו לומדים בעצמנו ומדייקים את התכנית. אנו קשובים לרחשי השטח, לצרכי מערכת החינוך ולבקשות המתנדבים ושמחים לראות את ההתעניינות ההולכת וגוברת מצידם של המתנדבים הגמלאים להעשיר את עולמם בכלים ובידע כדי שיוכלו לתת מענה מלא ומקיף יותר במשימת ההתנדבות שלקחו על עצמם".

למרות הסערה והגשמים העזים התכנסו למפגש סיום חגיגי באשכול הפיס בנס ציונה עשרות משתתפים ביום חמישי.

בקבוצת ידיד לחינוך במזכרת בתיה, קריית עקרון ומ.א ברנר מתנדבים כ -46 גמלאים המעניקים למערכת החינוך, 5,300 שעות של גמלאי ותלמיד בשנה.

למתעניינים להוסיף "תבלין" לתקופת הפנסיה ולהצטרף לקבוצת מתנדבי ידיד לחינוך היישובית
מוזמנים ליצור קשר עם רכז/ת הקבוצה: הגב' יונית פוגל נייד: 050-7344001


ידיד לחינוך (ע"ר) – גמלאים מתנדבים במערכת החינוך, רח' גוש עציון 13, גבעת שמואל 5403013,
טלפון 03-6727595 פקס: 03-6735829,
Email: office@yadidla.org.il
אתר אינטרנט: www.yadidla.org.il