מחלת הכלבת והמלחמה למניעתה


26/12/2017 20:51

תושבי קריית עקרון היקרים, לאחרונה, ישנה התפרצות של מחלת הכלבת בצפון הארץ, בעיקר באזור בית שאן והעמקים עם נטייה להתפשטות איטית לכיוון מרכז הארץ.

עד כה התגלו 67 מקרים מתחילת השנה של כלבת בחיות בר (תנים ושועלים) בחיות משק (צאן ובקר) ובחיות בית (כלבים וחתולים). תנים הנושאים את המחלה נכנסים ללא פחד אל הישובים ותוקפים חיות משק או בני אדם. לא מכבר, חדר תן לבית בקריית שמונה ותקף ילדה בת 4 בסלון ביתה. 
החשד הוא, שהכלבת מתפשטת על ידי זן חדש ולא מוכר שחדר מארצות שכנות ויצר הידבקות גם של חיות משק (צאן ובקר) וחיות בית (כלבים וחתולים) הפיכתה של מחלת הכלבת בארץ מכלבת הפוגעת בחיות בר (סלבטית) לכלבת הפוגעת בכלבים (אורבנית), הינה תופעה מסוכנת ביותר בשל המגע ההדוק של הכלבים והחתולים עם בני האדם. נוסיף לכך את העובדה, שצמצום שטחי המחייה של חיות הבר עקב הגידול בבנייה המשתלטת על השטחים ביחד עם הגידול בזמינות המזון לחיות הבר הביא לכך שהתנים אינם חוששים מהקרבה לאדם ומסכנים באופן ממשי את הציבור העלול להידבק במחלת הכלבת.
השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ורשות הטבע והגנים נוקטים בצעדי חירום למניעת התפשטות מחלה נוראה זו על ידי פיזור מן האוויר של חיסונים כנגד כלבת בתוך פיתיונות אוראליים בכל השטחים הפתוחים והחקלאיים במדינת ישראל ובעיקר במקומות בהם נפוצים שועלים ותנים.
בכוונתי לפזר פיתיונות אוראליים המכילים חיסונים כנגד כלבת בהיקף של כל תחום השיפוט של המועצה, מעבר למה שפוזר כבר על ידי משרד החקלאות מהאוויר בשטחים החקלאיים.

לאור האמור לעיל, הנני חש חובה לרענן את המידע לתושבים לגבי מחלה נוראה זו, כיצד להתגונן מפניה ומהי חובת בעלי הכלבים על פי החוק.

אדגיש, שזה הזמן להקפיד הקפדה יתירה על חיסון כל הכלבים המוחזקים על ידי התושבים כנגד כלבת. לידיעתכם, החזקת כלב ללא חיסון כנגד כלבת וללא רישיון הינה עבירה פלילית.
לכן, האכיפה כנגד החזקת כלב ללא רישיון וללא חיסון כנגד כלבת הינה חמורה ובלתי מתפשרת.
התושבים נקראים בזאת, לוודא שכלבם מחוסן בחיסון בר תוקף כנגד כלבת ומוחזק ברישיון כחוק. כמו כן, אל תתירו לכלבכם לשוטט ללא השגחה ברשות הרבים ו/או לבוא במגע עם חיות בר או עם כלבים אחרים שאינכם בטוחים שהם מחוסנים כנגד כלבת.

בברכת בריאות הציבור,
ד"ר קובי איבגי – רופא וטרינר רשותי.
אשמח לעמוד לרשותך, תושב יקר בכל הנוגע להבהרות או שאלות בנושא זה או נושאים אחרים הנוגעים לבריאות הציבור.

שירותי וטרינר בקריית עקרון

הכלבת מהי?

כלבת היא מחלה מידבקת וקטלנית הנגרמת על ידי נגיף ממשפחת הרבדו-וירוס הפוגע במערכת העצבים המרכזית. המחלה ידועה בכל חלקי העולם מאז שחר ההיסטוריה האנושית. בתלמוד, מסכת יומא, מוגדר כלב שוטה וסימניו זהים , אם כי בהחלט חלקיים, לסימני המחלה. "איזהו כלב שוטה? רירו ניגר והוא רץ בצדי הדרכים".
הכלבת הינה מחלה חשוכת מרפא. מרגע שמופיעים סימני המחלה הראשונים באדם או בבעל חיים, דינו נחרץ למוות תוך ייסורים קשים. הרפואה המודרנית טרם מצאה מזור יעיל המסוגל להציל את מי שחלו במחלה נוראה זו.
לאחרונה חדרה מחלת הכלבת לאזורים בארצנו בהם לא הייתה מוכרת בעבר, ולראשונה מאז 1960 נרשמו בשנים האחרונות שיאים חדשים של מקרי כלבת בישראל. העלייה התלולה במקרי הכלבת בישראל מעוררת דאגה רבה בקרב הגופים האמונים על בריאות הציבור. חרדה זו נובעת בעיקר מהתקרבות המחלה למרכזי אוכלוסין אשר בהם מחזיקות משפחות רבות בכלבי בית.

היסטוריה

במהלך תשע שנותיה הראשונות של המדינה (1948-1957) מתו בישראל 23 בני אדם ממחלת הכלבת, לאחר שננשכו על ידי בעלי חיים נגועים ולא קיבלו טיפול מניעתי נאות. מאז 1960 ועד 1996, לא אירע אף מקרה כלבת נוסף באדם בישראל, אם כי אירעו שני מקרים נוספים מעבר ל"קו הירוק" האחד בשכם ב- 1969 והשני ברמת הגולן ב- 1971, בשני המקרים הייתה הזנחה בקבלת הטיפול הרפואי המונע.
ביום ה – 06.10.96 נושך בשפתו חייל בן 20 בצפון הגולן על ידי חיה אותה תיאר (כנראה בטעות) כחולדה ובתחקיר שנערך בדיעבד התברר כי כנראה מדובר בדלק (טורף קטן ממשפחת היונקים). כעבור שישה שבועות הופיעו בחייל סימנים עצביים שנחשדו ככלבת שאומתה בבדיקת הרוק של החייל. גורלו של החייל נחרץ, והוא נפטר לאחר שהיה מאושפז במצב קשה מאוד בבית החולים שיבא בתל השומר.
בדצמבר 1997 נפטרו מכלבת שני בני אדם נוספים, ילדה בת 7 מקלנסוואה וגבר בן 58 מג'דידה שבגליל המערבי.
בשנת 2003 נפטרה מכלבת אישה שננשכה על ידי חתול באזור ירוחם ולא קיבלה אתה הטיפול המונע.

‎מי נפגע ואיך?

בעלי דם חם למעט עופות, או בהגדרה יותר ממוקדת: כל בני משפחת היונקים. העברת המחלה לאדם הינה בדרך כלל לאחר נשיכה, ליקוק או שריטה (רוק שנותר על הטפרים) מבעל חיים נגוע בשלב בו הנגיף משתכן בבלוטות הרוק של בעל החיים הנגוע. בשלב זה הפגיעה במוח בעל החיים הנגוע מביאה למותו תוך שבעה עד עשרה ימים. מאגר הכלבת בטבע הנו בעיקר בשועלים ותנים ובתדירות נמוכה יותר יונקים אחרים. מגע של בעלי חיים אילו עם כלבי בית או בעלי חיים מבויתים אחרים מביא את הכלבת לפתחו של האדם.

המלחמה בכלבת

המלחמה בכלבת הינה חלק מתפקידי השירות הווטרינרי הרשותי בשגרה ועל אחת כמה וכמה בעת התפרצות אירוע כלבת בתחומי הרשות המקומית. חלק מהפעולות המבוצעות על ידי השירות הווטרינרי הרשותי במסגרת המלחמה בכלבת:

  • חיסון כנגד המחלה ניתן לגורים בני שלושה חודשים וכלבים בוגרים אחת לשנה, החיסון ניתן במשרדי השירות הווטרינרי הרשותי או אצל רופאים וטרינריים המורשים לחסן כנגד כלבת. לאחר החיסון, מונפק רישיון להחזקת הכלב מהרשות המקומית בה מתגורר בעל הכלב.
  • סימון כלבים בשבב אלקטרוני תת עורי וניהול מאגר מידע בו רשומים כל הכלבים בתחום הרשות המקומית, פרטי בעליהם ומועד חיסונם. מאגר זה חשוב בעיקר בעת התפרצות אירוע כלבת אך גם לצורך אכיפת החוק.
  • איסוף כלבים משוטטים שאין להם בעלים והעברתם לתחנה לתצפית כלבת.
  • רישום קנסות לבעלי כלבים שכלבם משוטט ללא השגחתם ברשות הרבים. כלב שכזה עלול לבוא במגע עם בעלי חיים (חיות בר) העלולים להדביקו בכלבת.
  • הסגר בן 10 ימים לתצפית כלבת, לכלבים שנשכו, בתחנת הסגר המאושרת על ידי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות.
  • הפניית נשוכים ללשכת הבריאות הנפתית לרישום הנשיכה וקבלת טיפול.
  • הסברה והדרכה לתושבים ובבתי ספר איך להימנע מנשיכת כלב וחשיבות חיסון הכלבים.
  • קנסות לבעלי כלבים המחזיקים בהם ללא חיסון וללא רישיון להחזקתם מהרשות המקומית.

פעולות נוספות המבוצעות על ידי גופים רשמיים אחרים הן:

  1. דילול אוכלוסיית חיות הבר העלולות להוות מאגר למחלה. מבוצע על ידי רשות הטבע והגנים תוך הקפדה על שלא לפגוע באקולוגיית האזור בו מתבצע הדילול.
  2. פיזור ממטוסים של חיסונים אורליים כנגד כלבת. מתבצע על ידי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות בשיתוף עם רשות הטבע והגנים.
  3. הסגר על יבוא בעלי חיים העלולים להחדיר כלבת למדינת ישראל.

ננשכתי, מה עושים?

  1. יש לשטוף היטב את מקום הנשיכה במים וסבון.
  2. יש לאתר את בעל החיים שנשך ולהודיע על מקום הימצאו לשירות הווטרינרי הרשותי לשם הסגרתו לתצפית כלבת. ההסגר נועד לקבוע האם הכלב נגוע בכלבת. היה ומת הכלב במהלך ההסגר ייבדק מוחו לאבחון כלבת והמידע יוחש לשירותי הבריאות לשם טיפול נאות שבשלב זה יציל את חיי הנשוך. ההסגר מתבצע בתחנה שאושרה על ידי מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות לאחר שנבדק המפרט הטכני של המבנה והכלובים שכן במידה והכלב אכן נגוע בכלבת עלול הוא, בשלב הסוער של המחלה, לתקוף את כל מי שנקלע לסביבתו ולרוץ למרחקים ארוכים תוך שהוא תוקף את כל מי שנקרה בדרכו.
  3. לפנות לשירותי הבריאות (רופא המשפחה, קופת חולים וכדומה) לקבלת טיפול ראשוני. במידה והנשוך אינו מחוסן בחיסון בר תוקף כנגד טטנוס, יינתן חיסון זה בעת הפנייה.
  4. חשוב מאוד לפנות ללשכת הבריאות המחוזית/נפתית לרישום גיליון נשיכה.
  5. לפנות לשירות הווטרינרי הרשותי ולמסור את פרטי האירוע, הנשוך, תיאור הכלב ובעליו, אם ידועים לנשוך.

איך אמנע כלבת ומהן חובותיי כאזרח?

  1. חסן כלבך כנגד כלבת בגיל שלושה חודשים ואחר כך כל שנה.
  2. וודא כי ברשותך רישיון להחזקת כלב מהרשות המקומית בה הנך מתגורר.
  3. הקפד כי על צוואר כלבך יהיה תמיד קולר המעיד שהינו כלב בית.
  4. כלב יטייל ברשות הרבים רק כשהוא מובל ברצועה על ידי אדם המסוגל לשלוט בו.
  5. מנע מכלבך לשוטט ללא השגחתך ברשות הרבים.
  6. מנע מגע בין כלבך לחיות בר ולכלבים שאינך בטוח אם הם מחוסנים כנגד כלבת.
  7. אל תשלח ידך ללטף כלב זר, חתול, קוף או כל בעל חיים אחר אשר עלולים להדביק במחלת הכלבת.
  8. פנה לשירות הווטרינרי הרשותי בכל שאלה או ספק שלדעתך עלול להביא להינגעות במחלה איומה זאת.