מצמצמים את הפערים


23/08/2017 07:00

בקריית עקרון סיכמו שנת פעילות מוצלחת במסגרת תכנית 360 בהובלת משרד הרווחה והחינוך

בשבוע שעבר סיכמו בקריית עקרון שנת פעילות מוצלחת של תכנית 360 – התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון, תכנית המשותפת לחמישה משרדי ממשלה: חינוך, רווחה, בריאות, קליטה ובטחון פנים. מטרתה של תכנית זו היא לצמצם מצבי סיכון בקרב ילדים ובני נוער. כמו כן נוגעת התכנית בתחומים כמו איתור פערים התפתחותיים בגיל הינקות ובגיל הרך, שיפור למידה ורכישת מיומנויות, קידום השתייכות והשתתפות חברתית ועוד.

תכנית ממשלתית זו הפועלת בכ-183 רשויות ברחבי הארץ, מקנה בידי הרשויות את האפשרות והיכולת לספק את המענים הנחוצים ביותר לילדים בסיכון בתחומם. בקריית עקרון בחרו להחיל תכנית זו במספר רמות ובמספר מכלולים על מנת לתת מענה יעיל ואיכותי למעל 100 פעוטות, ילדים ונוער ביישוב, החל משנת 2014. בישיבת סיכום השנה, שנערכה כאמור בשבוע שעבר, נכחו ראש המועצה, מר חובב צברי, הגברת מירב אסולין, מנהלת התכנית בקריית עקרון ורחובות, הגברת אביבה וגנר מנהלת מחלקת החינוך ומנהלי מחלקות שונות במועצה.

עם פתיחת הפגישה, הציגה אסולין את עיקרי פעילות התכנית בשנה האחרונה והציגה הישגים מרשימים בכלל רמות הפעילות של התכנית. בתחום החינוך לגיל הרך, הקימו במהלך השנה ועדה משותפת שתאגד ותתאם בין התכניות השונות הפועלות עבור שכבת גיל זו במסגרת תכנית 360. אחת מן התכניות, הפועלת זו השנה השלישית במעון הדרים ובית אשר ביישוב הינה "תכנית אור רב תחומי" השייכת לאגף שח"ר של משרד החינוך. תכנית זו, בהובלת כוכי טרי, רכזת גני הילדים, פועלת הן לצמצום פערים התפתחותיים בגיל הרך והן להכשרת הצוות החינוכי והורי הילדים, המשתתפים בתכנית, לפיתוח מודעות בתחומים הנוגעים להתפתחות בגיל הרך.

נוסף על כך, בתחום הגיל הרך הוכנסה תכנית "מעטפת רכה" של המשרד לשירותים חברתיים, המקדמת התפתחות תקינה של פעוטות וקידום התפקוד ההורי תוך מתן מענה משולב במסגרת החינוכית ובבית המשפחה. תכנית זו, בהובלת כוכי שלמה, מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים, הוכנסה השנה לראשונה למעון תשב"ר ביישוב ומובלת על ידי עו"ס התכנית אסנת עמר.

בתחום החינוך לגיל הרך, הוכיחו התכניות הנ"ל את יעילותן בצמצום פערים התפתחותיים והעלאת ההישגיים התפקודיים של הילדים משתתפי התכנית, הורידו ל-0 את מספר הילדים המתקשים ביצירת קשרים חברתיים וקידמו רבות את תחום התקשורת בין הורים לילדיהם.

בגזרת הילדים, הציגה אסולין את תכנית "סמ"ל- סיפור מוביל להצלחה", של אגף שח"ר, משרד החינוך, הפועלת ביישוב זו השנה השלישית. תכנית זו, בהובלתה של מנהלת מחלקת החינוך אביבה וגנר, פועלת בשכבת כיתות ד' בבית הספר אוהל מאיר ופועלת להגברת תחושת מסוגלות ודימוי עצמי חיובי, ומוטיבציה כללית. במסגרת התכנית התקיימו מספר מפגשים עם הורי התלמידים במהלך השנה. כמו כן, בגזרת בית הספר יסודיים עמלו השנה על מיפוי צרכים בכיתות ד-ו ביישוב, וזאת על מנת לזהות את הצרכים היישובים להם היינו רוצים לתת מענה בשנה הקרובה.

בגזרת בני הנוער עמלו במהלך השנה על מרכז נוער יישובי, בשיתוף פעולה עם משרד החינוך ובית נועם. התכנית מובלת על ידי מיטל ארזי, מנהלת יחידת הנוער ופועלת בחסות מתנ"ס קרית עקרון, בניהולו של דוד צור. במסגרת פעילותו ומעצם קיומו של המרכז, מתאפשר מתן מענה רחב יותר למגוון גדול יותר של בני נוער ומתן שירותים חברתיים נוספים לבני הנוער.

בסיום הסקירה, הציגה אסולין מספר תכניות לשנה הבאה, ביניהן סריקת צרכי הגיל בבית הספר היסודי ברמה היישובית לזיהוי צרכים ובחינת החלת תכנית "חדר שלווה" וכן בחינת הקמת תכנית תוספתית לילדי היסודי ביישוב בשעות אחה"צ, שלא מתקציב תכנית 360; כמו כן, יפעלו השנה במחלקה לשירותים חברתיים בבחינת השימוש בכלי המדידה של תכנית 360 גם בגני הילדים וימשיכו בהעמקת הלמידה בנושא "אמות מידה למרכזי הנוער".

הגברת מירב אסולין , מנהלת תכנית 360 בקריית עקרון: " במהלך השנה פעלנו רבות על מנת להשיג את היעדים שהצבנו לעצמנו, וניתן לומר כי ציפיותינו התממשו בצורה הטובה ביותר. נמשיך לעבוד ולפתח את התכניות ביישוב, תוך כדי כך שאנו שמים את הילדים של היישוב במרכז ועובדים בשיתוף פעולה רב מערכתי על מנת לאפשר לילדים לצמוח ולהגיע להישגים. אני רוצה להודות לשותפותיי לעשייה בכל אחת מן התכניות- לאביבה וגנר, כוכי טרי, כוכי שלמה, אסנת עמר ומיטל ארזי על עבודתן המופלאה".

מר חובב צברי, ראש המועצה: " הנתונים שהוצגו בפנינו בישיבת הסיכום משמחים ומעודדים. נמשיך לפעול בקריית עקרון על מנת לקדם את רווחת ילדינו בכל הגילאים תוך מתן סביבה תומכת, מחבקת ומחזקת הן לילדים והן למשפחותיהם. זוהי המהות של קריית עקרון, הקהילה העוטפת והמחבקת שבה, וזה בא לידי ביטוי במיוחד גם בפעולות מחלקת הרווחה".