מצמצמים את כמויות הפסולת בחג


22/03/2021 16:54

תושבים ותושבות יקרים,
בימים הקרובים יצוין חג הפסח. תקופת החג מלווה בשימוש רב בחומרי ניקוי אשר מכילים חומרים רעילים הפוגעים בבריאות. בנוסף לסכנה הבריאותית, החומרים הללו מזיקים לסביבה: הם לא מקבלים מענה מלא במכוני טיהור השפכים ועלולים לזהם את הקרקע ומי התהום ולפגוע בבעלי חיים.

כמו כן, במהלך החג וחול המועד, לצד הארוחות המשפחתיות ופעילויות הנופש, קיימת עלייה משמעותית בכמויות הפסולת, הנובעת מניקיון הבתים והיפטרות מחפצים מיותרים, מעודף צריכת מזון, משימוש בכלים חד-פעמיים, ומקניית מתנות לחג הכוללות אריזות.
פסולת זו מועברת ברובה למטמנות, ובתהליך התפרקותה נפלטים גזי חממה וחומרים מזיקים, שעלולים לזהם את מי התהום. חלק מהפסולת מושלכת בשטחים הפתוחים ופוגעת  בבעלי חיים ובמערכת האקולוגית.

להלן מספר המלצות לצמצום התופעות הללו לשם שמירה על הבריאות ועל הסביבה:

  • העדיפו שימוש בחומרי ניקוי אקולוגיים, מבוססי רכיבים טבעיים.
  • סידרתם את הבית ומצאתם חפצים שאינכם צריכים? חבל לזרוק. אם הם תקינים, מכרו אותם לחנות יד שנייה, תרמו אותם לעמותה או תנו אותם לחבר שזקוק להם.
  • קונים מתנה? בקשו ללא אריזה.
  • תכננו את קניות המזון מראש והימנעו מקניית כמויות מיותרות. המלצה זו רלוונטית במיוחד עבור מי שמקפיד על צריכת מוצרי פסח רק במסגרת ימי החג
  • השתמשו בכלים רב-פעמיים: אחד המזהמים הגדולים של הסביבה הוא הפלסטיק החד-פעמי. בין אם תסתובבו באזור מגוריכם, תטיילו בשמורות הטבע או תקפצו לחוף הים, אתם תתקלו בו.
    השימוש קצר, זמין ונוח, אך הנזקים נשארים שנים רבות.
  • תפרו לי בגד עם כיסים: בתקופת החגים אנו מוצפים בפרסומות ומבצעים המפתים אותנו לרכוש מוצרים ובגדים חדשים, שלא תמיד אנו זקוקים להם. לרוב תעשיית האופנה השלכות סביבתיות וחברתיות, כתוצאה מצריכת משאבים רבים כמו מים ואנרגיה, שימוש בכימיקלים מזיקים המזהמים את הקרקע והמים , שינוע כבד אשר כרוך בפליטה רבה של גזי חממה וייצור כמויות גדולות של פסולת. לכן, העדיפו לרכוש ביגוד יד שנייה, החליפו בגדים עם חברים, ואם חייבים לקנות בגד חדש, העדיפו לרכוש בגד שיוצר בישראל.

מחלקת הפיקוח ואיכות הסביבה
מועצה מקומית קריית עקרון