עזרה לילדכם לאחר אירוע חירום


08/10/2023 10:08

עצות מעשיות להורים

לאור אירועי החירום וגל הטרור, אנו מצרפים מספר המלצות להורים להתמודדות עם ילדיכם במצבי חירום, שייתכן ויהיו לכם לעזר בהתמודדות:

בשעת חירום תחושות חוסר האונים והפחד של הילד מול האיום הלא מובן עלולה להוביל לתגובות פחד, התנהגות אלימה, הצמדות להורים, חלומות רעים ואף הרטבה במיטה, אצל ילדים שכבר נגמלו מכך. במקרים רבים גם צפייה בחדשות בזמן אירועי חירום עלולה להיות חוויה קשה עבור הילדים.

אתם, ההורים מהווים את המקור החשוב ביותר להתמודדות ילדכם בעתות משבר. להלן מספר עצות מעשיות אשר יעזרו לכם ולילדכם להתמודד במצבי משבר ומצוקה:

  1. התגובה שלכם קובעת – היו מודעים לתגובותיכם שלכם לאירוע – ילדים לומדים כיצד להגיב למצב על ידי צפייה במבוגרים (הורים, גננות או מורים). נסו, עד כמה שאפשר, להפגין התנהגות רגועה ומרגיעה.
  2. תנו להם את תשומת הלב שהם זקוקים לה, הכירו ברגשותיהם – בייחוד במצבים קשים, תשומת לב והקשבה מצדכם מספקות לילד הזדמנות להביע את חוויותיו ולחוש בטחון וקרבה. במידה והילד רוצה לשוחח על רגשותיו, אל תמנעו מכך, ועודדו אותו לספר מה הוא חש. גלו הבנה והזדהות, והסבירו לו אם הוא חש פחד, כעס ואשם כי אלו תגובות נורמליות לאירוע "לא נורמלי" שכזה.
  3. התאימו את המידע לרמת הבנתו של הילד – התאימו את המידע אותו אתם מספקים לגילו ולרמתו של ילדכם. ספרו את האמת, אבל אל תרחיבו יתר על המידה, עודף מידע עלול לבלבל ילדים, ולגרום לפחד ולחוסר בטחון. במידה והילד אינו רוצה לדעת מה שקרה, אל תתעקשו לספר לו. בכל מקרה, חשוב לא לספק מידע לא נכון לגבי מה שקרה.
  4. הגבילו את חשיפת הילדים למהדורות החדשות – הימנעו מחשיפת יתר של הילד לשידורים חיים וקשים של האירוע. הדבר חשוב במיוחד בגילאי הגן וביה"ס היסודי. השתמשו באמצעים אחרים, כגון סיפורים או משחקים כדי להעסיק אותו בזמן זה. ילדים שומעים הכל! שימו לב גם למה שאתם אומרים בזמן שיחה בטלפון כשהילדים נמצאים בסביבתכם.
  5. נסו לשמור על שגרה נורמלית וספקו להם דברי הרגעה מציאותיים לגבי בטחונם, שמרו ככל הניתן על הרגלים קבועים, זמני ארוחות ושינה. הרגיעו את הילדים כי הם בטוחים ואתם לצידם, והעבירו את המסר "ביחד נתגבר".

סימני מצוקה המחייבים התערבות מקצועית:

בקרב ילדים צעירים שימו לב למשחק אשר משחזר את האירוע המפחיד שוב ושוב ולתלונות על "חלומות רעים". התנהגויות אלו הן נורמליות לאחר אירוע טראומתי, ומהווה את דרכו של הילד להתמודד עם החרדה. עם זאת, במידה ואין שינוי בעוצמה ובתדירות של ההתנהגויות הללו לאחר מספר שבועות, רצוי לפנות לייעוץ מקצועי. בקרב מתבגרים יש להקפיד ולשים לב להתנהגות חריגה להם כמו הפרעות אכילה ושינה, הפגנות כעס חריגות. יש להתייחס לסימנים אלו באופן מיידי ולפנות לטיפול מקצועי.

אל תהססו לפנות לעזרה נפשית מקצועית. במידה שנראה לכם כי אתם או ילדיכם זקוקים לכך:

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה