"סוף זה תמיד התחלה של משהו אחר…" – המעבר מהגן לבית הספר
במעבר ממסגרת הגן למסגרת ביה"ס מתרחש תהליך של שינוי עבור הילד מבחינה פיזית, קוגניטיבית, רגשית, התנהגותית וחברתית:
בתחום הפיזי – בגן קיימת אווירה ביתית וקטנה – כגון מוקד הבית, המטבח, ספריה, חצר קטנה וכד'. לעומת זאת, ביה"ס הינו מבנה גדול יותר, בעל שטחים רחבים ורבים (חדרי לימוד, חדר מורים, חדר מנהל, מעבדות, וכד'), לכן נדרשת מהילד התמצאות במרחב.
בתחום הקוגניטיבי – בגן הילד נמצא בתהליך של למידה חוויתית, כאשר ישנה התייחסות מרבית לתהליך העבודה ולא לתוצרים ברמה ההישגית וההשוואתית. לעומת זאת, במסגרת ביה"ס ישנה התייחסות להוראה והקניית מיומנויות למידה בתחום הקריאה, הכתיבה והחשבון, והילד נדרש להישגים ותוצרים בתחומים אלו.
בתחום הרגשי – הגן הינו כמעין חממה – מסגרת אינטימית ומשפחתית. הילד תלוי במבוגר המשמעותי אשר מעודד אותו לעצמאות ופתרון בעיות. לעומת זאת, בביה"ס הילד פוגש מספר רחב יותר של דמויות, אשר לא כולן מוכרות לילד. הילד נדרש ליותר עצמאות, פתרון בעיות ויכולת להסתייע גם במבוגרים הלא מוכרים לו.
בתחום החברתי – בגן הילד נמנה עם הבוגרים, כאשר הוא לפעמים לוקח אחריות על הילדים הצעירים ממנו. עם המעבר, הילד הופך מהיותו בוגר לצעיר ביותר במסגרת הבית ספרית, ונמצא בחברה רב גילאית, הדורשת ממנו התמודדות וקריאת מפה חברתית ברמה שונה. הילד צריך למצוא מחדש את מקומו מבחינת השייכות לכיתה ולביה"ס.