"אין ילד שלא רוצה להצליח לפתור תרגיל"
מאת: מרים כרמלי מתנדבת ידיד לחינוך, קבוצת מזכרת בתיה, קריית עקרון ומ.א ברנר
אנשים שונים מתייחסים לשלב הפרישה לגמלאות בצורה שונה. הוא יכול להיות שלב מורכב ומטלטל ויכול להיות המשך לפרק חיים עשיר ומגוון שתוכנן מראש. התמזל מזלי ובדיוק כשהתחלתי להתלבט כיצד אתכנן ואבלה את ימיי לאחר פרישתי, הגיע אלי מייל מהמועצה האזורית ברנר ובו הצעה להצטרף כמתנדבת לעמותה בשם "ידיד לחינוך" העוסקת בשילוב גמלאים מתנדבים במערכת החינוך. למרות שידיד לחינוך קולטת להתנדבות אנשים משלל תחומי עיסוק, הרי שמכיוון שתחום עיסוקי במשך שנים רבות נשק לתחום החינוך, החלטתי להרים את הכפפה ולבדוק. למדתי שמדובר בעמותה הפועלת בפריסה ארצית בעיקר בבתי ספר יסודיים ברחבי הארץ במטרה לסייע לתלמידים ולמורים, ובעת ובעונה אחת גם להעשיר ולתרום לאיכות חיי הגמלאים המתנדבים. הסתקרנתי והחלטתי להצטרף.
היום אני גאה לומר שאני חלק מקבוצת ידיד לחינוך במזכרת בתיה, קריית עקרון ומועצה אזורית ברנר. בקבוצה פעילים היום 43 מתנדבים הפועלים ב – 12 בתי ספר בשלוש הרשויות ותורמים יחד 5,309 שעות גמלאי – ילד בשנה.
כשהתחלתי את צעדי הראשונים בהתנדבות במועצה האזורית ברנר, לא יכולתי שלא להתפעל מהמעטפת המקצועית של הארגון הזה המנוהלת ביעילות ובנעימות רבה. למתנדבים חדשים ניתנת הדרכה מקיפה ראשונית, ובנוסף לכך מתקיימים מפגשים תקופתיים של קבוצת המתנדבים מחוץ לשעות ההתנדבות בבתי הספר ובהם מועלים תכנים הקשורים לפעילות ההתנדבותית גופא ותכנים שונים העומדים ברומו של עולם ומעניקים השראה חשובה. המתנדבים כולם אנשים משכילים ושוחרי טוב עם מכנה ערכי משותף של נתינה, ובהתאם לכך גם הפעילויות המוצעות. הקבוצה שנוצרה היא מסגרת השתייכות חשובה ובריאה, המפתחת קשרי חברות ופועלת ביחד לטובת הקהילה. תחליף אדיר למסגרות אחרות שהולכות ונעלמות לבני הגיל השלישי עם פרישתם לפנסייה.
ברצוני לשתף אתכם בחוויה שעברה עלי במפגש הקבוצתי האחרון. כנהוג, החלק הראשון במפגש מוקדש להודעות ועדכונים, ולאחר מכן ישנה רצועת תוכן, אשר לרוב "מתכתבת" עם עבודת המתנדבים בבתי הספר. הפעם ההרצאה שהועברה צמחה מהכוחות הפנימיים של הקבוצה. אילנה שגב, מתנדבת בקריית עקרון הציגה את סיפורה האישי. ואכן, במשך יותר משעה פרשה בפנינו אילנה סיפור משפחתי מרגש מאד, שנגע עמוק בלב כל הנוכחים, והיה מאד מאד רלוונטי גם לעבודתנו כמתנדבים וגם לחיים האישיים של כל אחת ואחד מאיתנו. בעמידה מרשימה, בקול צלול ובוטח, סיפרה אילנה כיצד היא ומשפחתה התמודדו עם ילדם השלישי שאובחן בגיל צעיר כדיסלקטי ודיסגרפי, ובעקבות כך התקשה להשתלב בלימודים הרגילים בבית הספר. לכל אורך הדרך הפגינה אילנה תמיכה אינסופית בבנה מול מערכת החינוך, מתוך הבנה עמוקה לצרכיו וליכולותיו. גם יתר בני המשפחה נרתמו ולא חסכו מאמצים לתמוך ולקדם ובעיקר למנף ללא גבול את היכולות הנפלאות שיש לו, למרות המגבלות האובייקטיביות. אילנה הדגישה בדבריה את העובדה שהקשיים במקרים כאלה מתחילים כבר בראשית הצעדים בכיתה א' ונמשכים לאורך כל הלימודים. במקרה שלהם, ההצלחה הניבה פירות נפלאים. הבן, עידו, התבלט כבר בגיל צעיר מאד ככישרון מיוחד בתחום הטיסנאות, ובני משפחתו נסעו איתו ברחבי העולם להשתתף בתחרויות בינלאומיות בהן זכה במקומות הראשונים. מאוחר יותר אף הצליח להגשים חלומו להיות טייס, והיום הוא מטיס מטוסי נוסעים גדולים ואף שותף בחברת תעופה.
המסר שעבר כחוט השני בהרצאה זו הוא שתפקידה של המשפחה היא לייצג את ילדם בפני הרשויות השונות, להאמין בו, והכי חשוב, לגרום לו להאמין בעצמו וליצור עבורו תחושות של הצלחה.פעמים רבות אין טעם בהוספת מורים פרטיים שונים כדי לתגבר את הילד, דבר שאינו עוזר באופן משמעותי ואף מגביר את התסכול. אין ילד שלא רוצה להצליח, ולכן חשוב למצוא את התחום שבו יתאפשר לו לחוות את טעם ההצלחה.
ההרצאה שעוררה בכולנו התרגשות רבה הייתה עדות לכוח הגדול שיש בלמידה של איש מרעהו, בשיתוף הניסיון והידע של אנשים, וביכולת להעביר סיפור אישי של אחד ולאמץ מתוכו חלקים רלוונטיים לעשייה של האחר. חווינו למידת עמיתים במלוא עוצמתה. למידה מניסיון, למידה הדדית ולמידה בינדורית עם חיבור אנושי הם אבני יסוד בפעילות ידיד לחינוך ובעידן של תוחלת חיים עולה, המקדם אורח חיים פעיל, חיוני ובריא, עמותת ידיד לחינוך היא תשתית אזרחית חברתית מצוינת לבני הגיל השלישי.
להצטרפות לקבוצת מזכרת בתיה, קרית עקרון ומועצה אזורית ברנר,
יונית פוגל 050-7344001